Recept!


 
 
 
 


Idag har jag hör och hämpna... BAKAT! Varit så sugen på att testa på att baka Daimbiskvier och idag när tristessen kom slog jag till. Sysselsatte mig i 2h och nu står de i kylen och gottar till sig. Jag är ingen klippa på att baka, jag har lite svårt med måtten, men idag när jag skulle smälta chokladen så fylldes hela vårt kök av rök och det luktar pyton där än.. men sånt här!
Här får ni receptet:

Till ca 20 biskvier!

Det här behöver du :
200 g mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita

150 g smör
1,5 dl florsocker
1,5 dubbeldajm
1 tsk vaniljsocker
1 äggula

150 g mjölkchoklad
1/2 dubbeldajm

 

Gör så här:  

 

Riv mandelmassan. Blanda ihop med socker och äggvita. Klicka ut små bottnar på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 175 grader, ca 10-20 minuter tills de fått en fin färg.

Vispa ihop rumsvarmt smör med övriga ingredienser till en slät kräm. Hacka dajmen och rör ner den i smörkrämen. Låt krämen stå i kylen en stund innan du breder på smöret på botten. Gör de lite toppigt på undersidan av mandelbottnarna.

 Smält chokladen på svag värme över vattenbad. Doppa biskvierna i chokladen, vrid dom lite så att överflödig choklad rinner av. Strö på lite hackad dajm som dekoration.
(Chokladen ska inte vara för varm när du chokladdoppar, då rinner den nästan av biskvierna.)

Ställ de i kylen minst 1 timme.

 




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0