Sötsuget

 

Ett av mina nyårsmål är som ni vet att äta bättre och dra ner på godiset. Det har verkligen gått över förväntan och idag har jag "varit utan" i två veckor. Mitt mål är att äta max en (ibland två) gång(er) i veckan, men en sund mängd.

Igår när jag skulle sova låg jag länge och tänkte på om jag "var värd" att äta godis imorgon (idag), för jag ska ju på kalas på Lördag, får man göra båda? (självklart får man om man vill men ville jag egentligen det?), och hela dagen idag på jobbet när folk köpt godis har jag tänkt, "jag är inte så sugen men förpackningen är fin". Jag, som är sockerpundaren NR 1 är inte särskilt sugen på godis (?).
 
Efter varje måltid i så länge jag minns har jag velat äta choklad efteråt. Nu: Inte alls... Jag har insett att jag valt godiset många gånger för att det är lätt och för att det är en vana. Om jag nu på en Måndag blir sådär förbannat sugen på godis, då får jag väl äta det, det är inte hela världen. Men varje dag och efter varje mål är inte ett rimligt eller hälsosamt sätt att äta godis på. Så kan jag hålla mig till en dag i veckan, oavsett veckodag så är jag otroligt nöjd.

Idag efter jobbet när tanken var att jag skulle handla, tänkte jag för mig själv:

1. Jag är inte sugen
2. Det är onödiga pengar om jag nu inte blir sugen
3. Har jag det hemma kan det hända att jag äter det "för att" 
4. Sparas det så kommer jag alltid veta att det ligger i chokladkaka  i skåpet.
 
Jag köpte alltså inget och jag har sedan jag kom hem funderat på om jag är sugen, och kroppen säger nej hela tiden. Jag bestämde då att istället får det bli en pizzakväll. Det är liksom allt i ett, mat och "godis".  

Jag känner mig så stolt över att jag faktiskt på riktigt bestämt mig för att dra ner på det, hade jag velat hade jag kunnat äta bullar, biskvier, paradisaskar, glass med chokladsås och marränger och chokladmuffins den här veckan, men har inte gjort det pga har tänkt efter och frågan mig själv:

1. Är det värt det?
2. Är jag sugen?

Och svaren har varit nej, varfje gång. Det är helt otroligt för att vara mig. Det är så skönt för jag känner hur min kropp inte är så svullen hela tiden. Min mage blir lätt svullen och jag får lite ont i den ofta och den känns liksom överfull hela tiden, men dessa två veckor har jag inte kännt så alls.

Heja mig och heja er andra som bestämt er för nått!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0